Wednesday, February 26, 2014

Pavlova

Sudah lama teringin nak buat pavlova sendiri. Tapi tak konfiden sebab macam susah je. Sehinggalah Aina minta tolong buatkan pavlova untuk dia. Dia teringatkan pavlova yang dia yang dia makan kat rumah classmate dia.

Permintaan anak tak sampai hati tak ditunaikan. Jadi cari resepi dengan pertolongan incik google. Resepi siapakah yang terpilih? Tunggu di bahagian akhir entry ini...


Kita mulakan sekarang..

4 biji telur - telur nie ambil yang putih saja. Tak nak telur yang dalam peti ais tau.

3/4 cawan gula - Annaz guna gula halus. Kalau korang suka manis, guna 1 cawan. Kalau tak, itu sudah mencukupi.

1 sudu tepung jagung
1/2 sudu cuka makan
1/2 sudu esen vanilla

Cara menyediakannya :-

Panaskan oven terlebih dahulu dalam 140 darjah celsius. Guna api bawah saja. Bila nak mula masak baru turunkan suhu kepada 110 darjah celsius.


Mula-mula asingkan putih telur dengan kuning telur. Ambil yang putih saja tau. Yang kuning tu sukati korang lah...

Putar putih telur tu dengan kelajuan yang tinggi sehingga gebu. Kalau nak tau dah ok ke belum, telangkupkan mangkuk. Kalau putih telur tu tak jatuh, kira dah ok la tu..

Seterusnya, dengan kelajuan tinggi, masukkan gula kastor sedikit demi sedikit. Jangan berhenti putar. Putar hingga kental. Masukkan 1 sudu tepung jagung ke dalam adunan. Jangan hentikan mixer tu, ok..putar lagi dalam 3 minit.

Bila dah sebati, padam mixer tu.  Masukkan cuka dan esen vanilla. Guna spatula untuk gaul. Kaup dan balikkan adunan hingga sebati.

Sediakan dulang pembakar dan dilapik dengan baking peper. Tuang adunan ke atas baking paper tu. Buat saiz yang sedang-sedang. Agih adunan kepada 2 bahagian untuk buat 2 layer pavlova. Nak buat 1 pun boleh. Ikut korang la kan..

Pastikan adunan jangan terlalu tebal dan jangan terlalu nipis. Kalau boleh keliling dia lebih tinggi dari bahagian tengah.

Masuk dalam oven. Letak kat rak yang tengah-tengah. Letak suhu 110 darjah celsius. Bakar selama 1 jam 15 minit. Nak tau dah masak ke belum, kulitnya garing di luar lembut di dalam. Peringatan, jangan gatal-gatal bukak oven tu ye..

Bila dah cukup 1 jam 15 minit, oven tu akan bunyi tingggg...ha..siap bunyi lagi, jangan kuarkan pavlova korang dari oven tau. Renggangkan pintu oven jer tau. Biar di bertapa dalam tu..Korang boleh la start buat toppingnya..

Bahan untuk topping

Secawan @250ml whipping cream.
Fyi, whipping cream nie bukan semua sesuai untuk buat topping. Make sure korang beli whipping cream yang Non Dairy (bukan tenusu). Nak senang cari yang kat kotaknya.ada tulis cake and desert topping. Paling selamat cari kat bakery..

Putar whipping cream tu dengan kelajuan tinggi sampai kental. Sementara tu, potong buah-buahan untuk hiasan. Boleh la guna buah strawberry, kiwi, anggur hitam dan blueberry.

Cara menghias

Ambil sekeping pavlova. Hati-hati ketika mengasingkannya dari baking paper sebab ianya lembut macam mashmellow. Letak dalam pinggan atau apa je yang korang nak guna.

Letak krim di atas pavlova tu dan susun buah-buahan di atasnya. Untuk jadikan 2 layer, letakkan sekeping lagi pavlova di atas lapisan yang pertama tadi.

Ulangi langkah pertama. Sapukan baki krim di atasnya dan susun buah-buahan ikut kreativiti korang. Search jer kat google macam mana nak susun buah-buahan kat atas pavlova tu..


Inilah hasilnya sudah pun siap.. Nak makan? Sabar dulu. Sejukkan dalam peti ais sebelum dihidangkan...

Tq kepada Pemilik Resepi..

No comments:

Post a Comment